Poradnik
Wymiana śrub głowicy – co powinieneś wiedzieć?
Demontaż głowicy powinien łączyć się z wymianą śrub. Ponowne użycie starych elementów nie gwarantuje szczelności połączenia głowicy z kadłubem silnika.
Śruby mocujące wydłużają się podczas eksploatacji nawet o kilka milimetrów – ich gwinty deformują się, a trzony ulegają przewężeniu. Takie śruby nie zapewniają odpowiedniej i równomiernie rozłożonej siły docisku głowicy.
Konsekwencją zastosowania montowanych śrub może być awaria nowej uszczelki pod głowicą po przebiegu zaledwie kilku tysięcy kilometrów. Oprócz ulepszonych materiałów, z których produkuje się dziś śruby, dokonano również modyfikacji ich konstrukcji. Zmieniła się także zalecana procedura dokręcania głowicy.
Jak dokręcać?
W starszych silnikach procedura dokręcania śrub głowicy polegała na kilkuetapowym dociąganiu ich określonym momentem, aż do uzyskania elastycznego rozciągnięcia trzonu. W wyniku osadzania się uszczelki po montażu po określonym przebiegu śruby należało ponownie dokręcić. Wadą tej metody był brak możliwości uzyskania równomiernego rozłożenia nacisku na całej powierzchni uszczelki. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych wielowarstwowych, metalowych uszczelek pod głowicę, które charakteryzują się znaczne mniejszą podatnością na osadzanie, nie ma potrzeby ponownego dokręcania. Zalecana procedura montażu z użyciem nowoczesnych śrub polega na dociąganiu określonym momentem, a następnie kątem. Śruby należy najpierw w odpowiedniej kolejności dokręcić odpowiednim, niewielkim momentem w zakresie ich elastycznego rozciągania. Dopiero wtedy dociąga się je ściśle określonym kątem – trzony śrub odkształcają się wówczas ponad swoją granicę plastyczności. Taki proces dokręcania zapewnia równomierną siłę dociągu, niezbędną do zapewnienia szczelności połączenia z blokiem silnika.
Podobne wpisy
![](https://cermotor.com.pl/wp-content/uploads/2024/01/popychacze-zaworowe.jpeg)
Powłoki DLC w popychaczach zaworowych
Powłoki DLC na bazie węgla są najlepszym rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie wymagane są odporność na zużycie oraz dobre własności ślizgowe […]
![](https://cermotor.com.pl/wp-content/uploads/2024/06/MG_0003.jpg)
Korasy (CHRA) – kluczowe informacje o sercu turbiny
Artykuł jest poświęcony kluczowym informacjom o korasach (CHRA) – sercu każdej turbosprężarki. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest […]
![świeca zapłonowa/iskrowa](https://cermotor.com.pl/wp-content/uploads/2023/08/swieca-zarowa-iskrowa.jpg)
Świece zapłonowe/iskrowe
Świeca zapłonowa to podstawowy i jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego. Od jej stanu zależy sprawność silnika, moc i zużycie […]