Poradnik
Wymiana śrub głowicy – co powinieneś wiedzieć?
Demontaż głowicy powinien łączyć się z wymianą śrub. Ponowne użycie starych elementów nie gwarantuje szczelności połączenia głowicy z kadłubem silnika.
Śruby mocujące wydłużają się podczas eksploatacji nawet o kilka milimetrów – ich gwinty deformują się, a trzony ulegają przewężeniu. Takie śruby nie zapewniają odpowiedniej i równomiernie rozłożonej siły docisku głowicy.
Konsekwencją zastosowania montowanych śrub może być awaria nowej uszczelki pod głowicą po przebiegu zaledwie kilku tysięcy kilometrów. Oprócz ulepszonych materiałów, z których produkuje się dziś śruby, dokonano również modyfikacji ich konstrukcji. Zmieniła się także zalecana procedura dokręcania głowicy.
Jak dokręcać?
W starszych silnikach procedura dokręcania śrub głowicy polegała na kilkuetapowym dociąganiu ich określonym momentem, aż do uzyskania elastycznego rozciągnięcia trzonu. W wyniku osadzania się uszczelki po montażu po określonym przebiegu śruby należało ponownie dokręcić. Wadą tej metody był brak możliwości uzyskania równomiernego rozłożenia nacisku na całej powierzchni uszczelki. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych wielowarstwowych, metalowych uszczelek pod głowicę, które charakteryzują się znaczne mniejszą podatnością na osadzanie, nie ma potrzeby ponownego dokręcania. Zalecana procedura montażu z użyciem nowoczesnych śrub polega na dociąganiu określonym momentem, a następnie kątem. Śruby należy najpierw w odpowiedniej kolejności dokręcić odpowiednim, niewielkim momentem w zakresie ich elastycznego rozciągania. Dopiero wtedy dociąga się je ściśle określonym kątem – trzony śrub odkształcają się wówczas ponad swoją granicę plastyczności. Taki proces dokręcania zapewnia równomierną siłę dociągu, niezbędną do zapewnienia szczelności połączenia z blokiem silnika.
Podobne wpisy
Świece żarowe
Stosowane w silnikach wysokoprężnych, służące do ułatwienia rozruchu, zwłaszcza w niskich temperaturach i stabilizację wolnych obrotów pracy silnika. Użycie świec […]
Termostat samochodowy
Termostat jest najważniejszym obok pompy wody elementem układu chłodzenie silnika i steruje przepływem płynu do chłodnicy. Jego głównymi zadaniami są […]
Uszczelka pod głowicą
Każdy element składowy silnika odgrywa rolę w zapewnieniu jego optymalnej wydajności oraz trwałości. Jednym z najistotniejszych komponentów jest uszczelka pod […]