Kącik techniczny 09.08.2023

Uszczelki

Uszczelka jest to element uszczelniający o ściśle określonym kształcie i rozmiarze umieszczony pomiędzy dwoma elementami w celu uzyskania szczelności połączenia. Wyróżniamy uszczelnienia statyczne (uszczelki głowicy, kolektorów, pokrywy zaworów i inne) lub dynamiczne (simmeringi, uszczelniacze zaworowe). Uszczelki wykonywane są z różnych materiałów, zaczynając od korka, tektury poprzez gumę, elastomery kończąc na różnego rodzaju metalach. Często w budowie występuje kombinacja dwóch lub kilku wymienionych materiałów. Wymagania stosowane materiałom, z których robione są tego rodzaju uszczelnienia to przede wszystkim odporność na temperaturę, działanie chemiczne cieczy roboczej, działanie mechaniczne czy odporność na ścieranie w przypadku połączeń dynamicznych. Produkcja odbywa się w różnoraki sposób: metodą tłoczenia, wulkanizacji (gumowe), formowania wtryskowego czy rzadziej spiekania.

Nowo opracowywane uszczelki, przede wszystkim głowicy, są wprowadzane do produkcji dopiero po wielu testach producentów silników, w celu wyeliminowania ich jako głównych przyczyn usterek.
Uszczelka jest tylko łącznikiem pomiędzy częściami uszczelnianymi i jej uszkodzenie jest zazwyczaj efektem zaistniałego problemu w silniku.

W układzie silnikowym jest wiele uszczelnień, wśród których możemy wyróżnić:
GŁOWICA SILNIKA – uszczelka głowicy – uszczelka pokrywy zaworów – uszczelka kolektora ssącego – uszczelka kolektora wydechowego – uszczelniacze zaworowe
BLOK SILNIKA – uszczelka miski olejowej – simmering wału korbowego – uszczelka pompy olejowej – uszczelka chłodnicy olejowej
OSPRZĘT SILNIKA – uszczelki turbosprężarki – uszczelka pompy wody – uszczelka termostatu – uszczelka zaworu EGR – uszczelka podstawy filtra – uszczelka pompy podciśnieniowej – uszczelka pokrywy rozrządu