Poradnik
Uszczelki
Uszczelka jest to element uszczelniający o ściśle określonym kształcie i rozmiarze umieszczony pomiędzy dwoma elementami w celu uzyskania szczelności połączenia. Wyróżniamy uszczelnienia statyczne (uszczelki głowicy, kolektorów, pokrywy zaworów i inne) lub dynamiczne (simmeringi, uszczelniacze zaworowe). Uszczelki wykonywane są z różnych materiałów, zaczynając od korka, tektury poprzez gumę, elastomery kończąc na różnego rodzaju metalach. Często w budowie występuje kombinacja dwóch lub kilku wymienionych materiałów. Wymagania stosowane materiałom, z których robione są tego rodzaju uszczelnienia to przede wszystkim odporność na temperaturę, działanie chemiczne cieczy roboczej, działanie mechaniczne czy odporność na ścieranie w przypadku połączeń dynamicznych. Produkcja odbywa się w różnoraki sposób: metodą tłoczenia, wulkanizacji (gumowe), formowania wtryskowego czy rzadziej spiekania.
Nowo opracowywane uszczelki, przede wszystkim głowicy, są wprowadzane do produkcji dopiero po wielu testach producentów silników, w celu wyeliminowania ich jako głównych przyczyn usterek.
Uszczelka jest tylko łącznikiem pomiędzy częściami uszczelnianymi i jej uszkodzenie jest zazwyczaj efektem zaistniałego problemu w silniku.
W układzie silnikowym jest wiele uszczelnień, wśród których możemy wyróżnić:
GŁOWICA SILNIKA – uszczelka głowicy – uszczelka pokrywy zaworów – uszczelka kolektora ssącego – uszczelka kolektora wydechowego – uszczelniacze zaworowe
BLOK SILNIKA – uszczelka miski olejowej – simmering wału korbowego – uszczelka pompy olejowej – uszczelka chłodnicy olejowej
OSPRZĘT SILNIKA – uszczelki turbosprężarki – uszczelka pompy wody – uszczelka termostatu – uszczelka zaworu EGR – uszczelka podstawy filtra – uszczelka pompy podciśnieniowej – uszczelka pokrywy rozrządu
Podobne wpisy
![](https://cermotor.com.pl/wp-content/uploads/2024/06/MG_0003.jpg)
Korasy (CHRA) – kluczowe informacje o sercu turbiny
Artykuł jest poświęcony kluczowym informacjom o korasach (CHRA) – sercu każdej turbosprężarki. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest […]
![Panewki- co powinieneś wiedzieć?](https://cermotor.com.pl/wp-content/themes/cer/assets/svg/no-photo.png)
Panewki- co powinieneś wiedzieć?
Łożyska ślizgowe (potocznie zwane panewki) są to łożyska niemające ruchomych części. Łożyska są potrzebne do miejscowego oddzielenia powierzchni, które poruszają […]
![Uszczelka pod głowicą](https://cermotor.com.pl/wp-content/themes/cer/assets/svg/no-photo.png)
Uszczelka pod głowicą
Każdy element składowy silnika odgrywa rolę w zapewnieniu jego optymalnej wydajności oraz trwałości. Jednym z najistotniejszych komponentów jest uszczelka pod […]