Strona główna Poradnik Tłoki – co powinieneś wiedzieć?
Kącik techniczny 21.09.2021

Tłoki – co powinieneś wiedzieć?

Tłoki silnikowe – jak to działa?

Tłoki w silniku są nieodzownym elementem od początku powstania silników spalinowych. Tłoki znajdują się w bloku silnika i są zawarte w układ korbowo-tłokowy. Jego zadaniem jest odebranie energii mechanicznej od spalanej mieszanki paliwowo-powietrznej i przekazanie (poprzez korbowód) na wał korbowy w celu wprawienia go w ruch obrotowy. Tłoki wykonane są z aluminium lub ze stali.

Co robić, gdy tłok stuka o głowicę?

W przypadku słyszalnego dźwięku stukania w silniku należy natychmiast zaprzestać dalszej jazdy i wyłącznik silnik. Stukanie może pochodzić z górnej części, czyli kolizji zaworów tłokami lub z dolnej części – zerwany film olejowy między panewkami wałem korbowym. Jeśli uszkodzenie nastąpiło niedługo po remoncie silnika może oznaczać na użycie nieprawidłowej grubości uszczelki głowicy, za duże splanowanie głowicy lub niedomagania popychaczy zaworowych.

Po czym poznać, że tłok jest do wymiany?

Tłok jest do wymiany jeśli na powierzchni tłoka znajduje się znaczne uszkodzenia w postaci zarysowań lub uszczerbku w materiale. Dodatkowo wszystkie wymiary tłoka oraz luzy muszą zawierać się w tolerancji. Należy także zweryfikować luz w rowku pierścieni tłokowych – jeśli luz jest większy niż 0.12mm należy wymienić na nowy tłok.

Jak dobrać tłok po szlifie?

Przed przystąpieniem do szlifowania należy rozeznać się na rynku czy są dostępne tłoki nadwymiarowe do naszego silnika. Może się okazać, że nie są dostępne lub na rynku występują tuleje. Zazwyczaj szlify tłoka występują w wymiarach 0.25mm (1 szlif), 0.50mm (2 szlif), 0.75mm (3 szlif) i 1.00 (4 szlif). Występują wyjątki jak auta francuskie, w których 1 szlif to nadwymiar 0.30mm. Należy zmierzyć średnicówką jaki mamy wymiar w cylindrze silnika po szlifie. Jeśli po zmierzeniu wyszło nam zwiększona średnica o 0.25mm należy użyć tłoka po 1 szlifie. Analogicznie kolejne szlify występują 0.50mm, 0.75mm i 1.0mm.

Dlaczego pękają tłoki?

Tłoki są wykonane z aluminium lub ze stali. Oznacza to ich znaczną wytrzymałość w silniku, gdzie niekiedy wytrzymują nawet do miliona kilometrów w silniku. Jednym z powodów pęknięcia tłoka jest nieumiejętne zwiększenie mocy silnika tzw. Chip tuning. Jeśli zwiększymy znacznie moc silnika zwiększając jego wysilenie może nastąpić awaria silnika. Drugą przyczyną pęknięcia tłoka jest problem z układem wtryskowym m.in. nieprawidłowy moment wtrysku czy nieprawidłowa dawka wtrysku.