Strona główna Poradnik Korasy (CHRA) – kluczowe informacje o sercu turbiny
Kącik techniczny 14.06.2024

Korasy (CHRA) – kluczowe informacje o sercu turbiny

Artykuł jest poświęcony kluczowym informacjom o korasach (CHRA) – sercu każdej turbosprężarki. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest koras, jak jest zbudowany, jakie są objawy jego zużycia lub uszkodzenia oraz czy można jeździć z uszkodzonym korasem. Przedstawimy również, jak dobrać odpowiedni koras do Twojej turbosprężarki oraz jakie są koszty i czas wymiany tej części u mechanika. Naszym celem jest dostarczenie Ci kompleksowej wiedzy, która pomoże w utrzymaniu Twojego pojazdu w doskonałej kondycji i zapewni długotrwałą, bezproblemową jazdę.

 

Koras – co to?

Korasy w mechanice pojazdowej to potoczne określenie rdzenia turbosprężarki, znanego również jako CHRA (Centre Housing Rotating Assembly). Jest to najważniejszy element turbosprężarki, często nazywany jej sercem. Składa się z centralnej obudowy, wirnika turbiny, wirnika kompresora oraz łożysk.

Funkcje korasu (CHRA) obejmują:

  • Sprężanie powietrza: Wirnik kompresora zasysa i spręża powietrze, zwiększając ilość powietrza dostarczanego do cylindrów silnika, co poprawia jego wydajność.
  • Napędzanie turbiny: Gazy wylotowe z silnika napędzają wirnik turbiny, który z kolei napędza wirnik kompresora, umożliwiając sprężanie powietrza.

Koras jest kluczowym elementem dla prawidłowego działania turbosprężarki i całego silnika, ponieważ od jego sprawności zależy efektywność doładowania i w konsekwencji osiągi pojazdu. Wysokie temperatury i prędkości obrotowe, którym jest poddawany, wymagają, aby był wykonany z wytrzymałych materiałów odpornych na ekstremalne warunki pracy.

Koras
Koras

Jak zbudowany jest koras?

Obudowa centralna (Centre Housing) stanowi główną strukturę nośną, wykonaną z wytrzymałych stopów metali odpornych na wysokie temperatury i korozję. W tej obudowie znajdują się wszystkie pozostałe komponenty, w tym kanały dla przepływu oleju smarującego, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania łożysk i wałka.

Wałek (Shaft) to metalowy pręt, na którym zamontowane są dwa wirniki: wirnik turbiny (Turbine Wheel) i wirnik kompresora (Compressor Wheel). Wirnik turbiny, znajdujący się na jednym końcu wałka, wykonany jest z materiałów odpornych na wysokie temperatury, takich jak stopy niklu. Obraca się on pod wpływem przepływu gazów wydechowych, przekształcając ich energię kinetyczną w ruch obrotowy wałka. Na drugim końcu wałka zamontowany jest wirnik kompresora, zazwyczaj wykonany z aluminium lub innych lekkich, wytrzymałych materiałów. Wirnik kompresora obraca się wraz z wałkiem, zasysając i sprężając powietrze, co zwiększa ciśnienie w dolocie silnika, poprawiając jego wydajność.

Łożyska (Bearings) są kluczowym elementem rdzenia turbiny, zapewniając płynny i stabilny ruch obrotowy wałka. W korasie stosuje się zazwyczaj dwa rodzaje łożysk: łożyska ślizgowe (journal bearings) i łożyska kulkowe (ball bearings). Łożyska ślizgowe są smarowane olejem silnikowym, co minimalizuje tarcie i zużycie, podczas gdy łożyska kulkowe mogą być samosmarujące lub również smarowane olejem. Uszczelnienia (Seals) umieszczone na obu końcach wałka zapobiegają wyciekom oleju smarującego z obudowy centralnej oraz przenikaniu gazów wydechowych do obudowy korasa, co jest kluczowe dla utrzymania efektywności i niezawodności turbosprężarki.

Dodatkowe elementy rdzenia turbiny obejmują kanały olejowe (Oil Passages) w obudowie centralnej, przez które przepływa olej smarujący, oraz pierścienie zabezpieczające (Retaining Rings), które zapewniają stabilność położenia łożysk oraz innych komponentów rdzenia. W turbosprężarkach chłodzonych cieczą przewody chłodzące (Coolant Passages) przepuszczają płyn chłodzący, co pomaga utrzymać odpowiednią temperaturę korasa, zapobiegając przegrzewaniu się. Pierścienie uszczelniające (Seal Rings) znajdują się w miejscach połączeń między różnymi komponentami rdzenia, dodatkowo zapobiegając wyciekom oleju i utrzymując szczelność systemu.

Objawy zużytego lub uszkodzonego korasa turbiny

Zużyty lub uszkodzony koras (CHRA) turbiny może powodować szereg objawów, które mogą wpłynąć na działanie silnika i ogólną wydajność pojazdu. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowy opis tych objawów:

Spadek mocy silnika:

Silnik staje się mniej responsywny, szczególnie podczas przyspieszania. Możesz zauważyć, że pojazd wolniej reaguje na pedał gazu i ma trudności z osiągnięciem wyższych prędkości.

Powód: Uszkodzony koras nie może skutecznie sprężać powietrza, co zmniejsza ilość powietrza dostarczanego do cylindrów, a tym samym obniża moc silnika.

Dymienie z wydechu:

Z układu wydechowego wydobywa się nadmierna ilość dymu, szczególnie niebieskiego (spalanie oleju) lub czarnego (niespalone paliwo).

Powód: Olej silnikowy może przedostawać się do komory spalania przez uszkodzone uszczelnienia korasa, powodując nieprawidłowe spalanie i dymienie.

Wzrost zużycia oleju:

Częściej niż zwykle trzeba dolewać oleju do silnika.

Powód: Olej może wyciekać przez uszkodzone łożyska lub uszczelnienia korasa, co powoduje jego szybsze zużycie.

Hałas z turbosprężarki:

Słyszalne gwizdy, szumy lub inne nietypowe dźwięki dochodzące z turbosprężarki.

Powód: Luzy w łożyskach korasa lub uszkodzone wirniki mogą powodować hałas, który jest oznaką poważnych problemów mechanicznych.

Brak doładowania:

Pojazd nie osiąga oczekiwanego poziomu ciśnienia doładowania, co można zauważyć na wskaźniku boost gauge, jeśli pojazd jest w taki wyposażony.

Powód: Uszkodzenie korasa może ograniczać zdolność turbosprężarki do sprężania powietrza, co prowadzi do spadku ciśnienia doładowania.

Wibracje:

Odczuwalne wibracje lub drgania, szczególnie podczas pracy silnika na wysokich obrotach.

Powód: Niewyważone wirniki lub uszkodzone łożyska mogą powodować wibracje, które są wyczuwalne w kabinie pojazdu.

Check Engine:

Zapalenie się kontrolki „Check Engine” na desce rozdzielczej.

Powód: Problemy z układem doładowania mogą być wykrywane przez czujniki silnika, co powoduje uruchomienie kontrolki ostrzegawczej.

Utrata ciśnienia oleju:

Spadek ciśnienia oleju silnikowego widoczny na wskaźniku ciśnienia oleju.

Powód: Wycieki oleju przez uszkodzony koras mogą obniżać ciśnienie oleju, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Oleje w dolocie:

Obecność oleju w układzie dolotowym lub w intercoolerze, co można zauważyć podczas inspekcji.

Powód: Uszkodzone uszczelnienia korasa mogą powodować wycieki oleju do układu dolotowego.

Problemy z osiąganiem maksymalnych obrotów:

Trudności w osiąganiu maksymalnych obrotów silnika, co może wpływać na wydajność pojazdu.

Powód: Uszkodzenie korasa może ograniczać przepływ powietrza i obroty wirnika, co uniemożliwia osiągnięcie pełnej mocy silnika.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, warto skonsultować się z mechanikiem lub specjalistą od turbosprężarek w celu przeprowadzenia diagnostyki i ewentualnej wymiany korasa. Wczesne wykrycie i naprawa problemu mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika i zapewnić jego długotrwałą, niezawodną pracę.

Czy można jeździć z uszkodzonym korasem?

Jazda z uszkodzonym korasem turbiny może prowadzić do szeregu problemów mechanicznych i eksploatacyjnych, które mogą negatywnie wpłynąć na działanie pojazdu oraz spowodować poważne uszkodzenia silnika.

W przypadku uszkodzenia korasa, możesz zauważyć spadek mocy silnika, co utrudnia przyspieszanie i prowadzi do zmniejszenia dynamiki jazdy. Ponadto, aby kompensować spadek mocy, silnik może pracować ciężej, co zwiększa zużycie paliwa oraz oleju silnikowego.

Kontynuowanie jazdy z uszkodzonym korasem może prowadzić do dalszych uszkodzeń turbosprężarki, co może wymagać kosztownej naprawy lub wymiany całej jednostki. Ponadto, nieprawidłowe działanie turbosprężarki może spowodować uszkodzenia w układzie wydechowym, takie jak pęknięcia w kolektorze wydechowym czy katalizatorze. Dlatego zaleca się natychmiastową naprawę lub wymianę uszkodzonego korasa, aby uniknąć poważniejszych problemów mechanicznych i zapewnić bezpieczeństwo oraz długotrwałą wydajność pojazdu.

Jak dobrać koras do turbosprężarki?

Najważniejszym krokiem jest dokładne zidentyfikowanie modelu turbosprężarki, którą masz w swoim pojeździe. Informacje te można znaleźć na tabliczce znamionowej turbosprężarki, która zazwyczaj zawiera:

  • Numer części: Unikalny numer identyfikacyjny nadany przez producenta.
  • Numer seryjny: Unikalny numer seryjny dla konkretnej jednostki.
  • Numer modelu: Specyficzny numer modelu turbosprężarki.

Skonsultuj się z mechanikiem lub specjalistą od turbosprężarek, który może pomóc w identyfikacji odpowiedniego korasa na podstawie specyfikacji Twojego pojazdu i turbosprężarki. Specjaliści często mają dostęp do baz danych i narzędzi, które mogą pomóc w doborze właściwej części.

Zapraszamy do skonsultowania się z naszymi specjalistami od turbosprężarek w CerMotor. Nasi eksperci posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, aby pomóc Ci w zidentyfikowaniu odpowiedniego korasa na podstawie specyfikacji Twojego pojazdu i turbosprężarki. Nasze lokalne oddziały są gotowe do udzielenia profesjonalnej pomocy i wsparcia, abyś mógł szybko i sprawnie znaleźć właściwą część.

Wymiana korasa turbosprężarki: cena i czas naprawy u mechanika

Czas i koszty wymiany korasa turbosprężarki mogą się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak model pojazdu, rodzaj turbosprężarki, lokalizacja oraz zakres pracy. Proces wymiany korasa może zająć od kilku godzin do jednego dnia roboczego, a koszty części oraz robocizny mogą być zróżnicowane w zależności od wielu czynników.

Koszt części, takiej jak koras turbosprężarki, może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od producenta, modelu i jakości części. Koszt robocizny, obejmujący pracę mechanika, również może być zróżnicowany w zależności od lokalizacji, doświadczenia mechanika oraz stopnia skomplikowania procesu. Dodatkowe koszty, takie jak wymiana oleju czy innych części, mogą wpłynąć na całkowity koszt wymiany.

Podsumowując, warto zawsze skonsultować się z mechanikiem lub warsztatem samochodowym, aby uzyskać dokładną wycenę oraz szacowany czas wymiany korasa turbosprężarki dla konkretnego przypadku. Wiedza ta pozwoli na lepsze przygotowanie się do naprawy oraz uniknięcie nieprzewidzianych kosztów.