Panewki- co powinieneś wiedzieć?
Panewki- co powinieneś wiedzieć?
Łożyska ślizgowe (potocznie zwane panewki) są to łożyska niemające ruchomych części. Łożyska są potrzebne do miejscowego oddzielenia powierzchni, które poruszają się względem siebie. Udaje się to dzięki niewielkiej warstwie smarnej, która wytwarza ciśnienie wytrzymujące nawet bardzo duże obciążenie.
Rozróżniamy łożyska bimetaliczne i tri metaliczne. Bimetaliczne składają się ze stalowej warstwy nośnej z powłoką brązu. Łożyska trimetaliczne składają się ze stalowej warstwy nośnej pokryta stopem brązu z cienką warstwą galwaniczną, polimerową lub napylaną. W zależności od wysilenia jednostki spalinowej dobierane są odpowiednie panewki. Łożyska muszą posiadać szereg (sprzecznych) ze sobą właściwości, jak:
- zdolność do trwałego przenoszenia znacznych obciążeń mechanicznych
- zdolność materiału do pochłaniania twardych cząstek na powierzchni ślizgowej
- odporność na zatarcie
- odporność na zużycie
- odporność na korozję
Pamiętajmy, że panewki posiadają swoje wymiary oraz cechy szczególne jak otworki, rowki i zamki. Otworki i rowki dodatkowo zwiększają smarowanie na czopach, przy tym zmniejszając ciśnienie oleju (w tych miejscach). Zamki mają tylko za zadanie ułatwić montaż panewek w podporach, w żadnym wypadku nie przeciwdziałają obracaniu się półpanewek na czopach.
Silniki nowoczesne posiadają panewki Sputter lub polimerowe. Panewki sputterowe są metalizowane metodą napylania katodowego. Dzięki niemu są znaczne bardziej wytrzymałe. W panewkach korbowodowych Sputter jest przeważnie montowane od strony korbowodu (od góry), a w głównych dolna półpanewka.
Panewki polimerowe jest to innowacyjny materiał na bazie aluminium z powłoka polimerową. Wytrzymałość stopu jest znacznie większa niż konwencjonalnych stopów aluminiowych.
Właściwości panewek polimerowych:
- wysoka nośność – większa niż w przypadku łożysk trójmetalowych (14,500psi / 100 MPa)
- dobre właściwości przeciwcierne i zdolność do pracy w trybie smarowania niehydrodynamicznego (kontakt bezpośredni)
- wysoka odporność na zużycie przewyższająca odporność na zużycie łożysk trójmetalowych
- nie zawiera ołowiu i innych niebezpiecznych substancji.
- doskonała osadzalność – zdolność materiału łożyskowego do pochłaniania obcych cząstek krążących w oleju
- zwiększa trwałość panewek łożysk dzięki nadzwyczajnej odporności na zużycie i wytrzymałości
- poprawia zużycie paliwa i obniża emisję CO2 dzięki zmniejszonemu tarciu
Podobne wpisy
Wymiana śrub głowicy – co powinieneś wiedzieć?
Demontaż głowicy powinien łączyć się z wymianą śrub. Ponowne użycie starych elementów nie gwarantuje szczelności połączenia głowicy z kadłubem silnika. […]
Korasy (CHRA) – kluczowe informacje o sercu turbiny
Artykuł jest poświęcony kluczowym informacjom o korasach (CHRA) – sercu każdej turbosprężarki. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest […]
Uszczelki bloku silnika
Uszczelki bloku silnika pełnią kluczową rolę w zapewnieniu szczelności oraz ochronie silnika przed wyciekami płynów, co przekłada się na efektywne […]