Pierścienie tłokowe
Pierścienie tłokowe
Z jakiego materiału wykonane są pierścienie tłokowe?
Pierścienie tłokowe są wykonane z żeliwa sferoidalnego (szarego) lub ze stali. Stalowe pierścienie rozróżniamy chromową o mikrostrukturze martenzytycznej i stal sprężynową. W zależności od wymagań wobec silnika i emisji spalin dobierane jest odpowiedni materiał.
Pierścienie tłokowe na wymiar
Pierścienie tłokowe są kluczowym elementem w konstrukcji silnika. Jego liczne zadania są niezbędne do właściwej pracy jednostki spalinowej. Dlatego pierścienie tłokowe muszą być dobrane precyzyjnie do danego silnika, a nie dobierane na wymiar.
Preparat / sposób / środek na zapieczone pierścienie tłokowe
Zapieczone pierścienie tłokowe jest jedną z wielu przyczyn spalania oleju silnikowego w silniku. Najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się problemu jest naprawa silnika i demontaż pierścieni. Niestety jest to kosztowny sposób. Dlatego drugim sposobem jest użycie chemii w celu rozpuszczenia (wypłukania) nagaru z rowków w tłoku. Do tego celu używa się albo specjalnej chemii, lub domowymi środkami można to wykonać naftą.
Jakie rozróżniamy pierścienie tłokowe i gdzie są one umieszczone?
Pierścienie rozróżniamy ze względu na ich przekrój oraz na zastosowanie w tłoku. Wyróżniamy pierścienie prostokątne, pierścienie trapezowe, pierścienie półtrapezowe, pierścienie stożkowe, pierścienie 3 częściowe i 2 częściowe (ze sprężynką). Ze względu na zastosowanie występują pierścienie kompresyjne, pierścienie zgarniająco-kompresyjne i pierścienie olejowe.
Którą stroną założyć pierścienie tłokowe?
Podczas montażu pierścieni tłokowych należy zwrócić uwagę czy jest na pierścieniu oznakowanie „UP”, „TOP” lub oznakowanie producenta. Jeśli którykolwiek z tych symboli występuję na pierścieniu tłokowym należy go zamontować w stronę denka tłoka (w stronę głowicy).
Kiedy wymieniać pierścienie tłokowe?
Pierścienie tłokowe należy wymienić kiedy ich silnik zaczął nadmiernie dymić z układu wydechowego lub zauważono zwiększone spalanie oleju silnikowego (powyżej dopuszczalnego poziomu podanego przez producenta). Oczywiście dymienie lub spalanie oleju nie gwarantują, że problemem są zużyte pierścienie tłokowe, ale jest jedną z głównych przyczyn.
Jak zamontować pierścienie tłokowe?
Pierścienie tłokowe należy montować na tłok oczyszczony z wykonanymi wcześniej pomiarami czy stary tłok się nadaje do ponowengo montażu. Dodatkowo do montażu pierścieni należy używać tylko i wyłącznie szczypiec do pierścieni tłokowych. Gwarantuje to prawidłowe osadzenie pierścieni oraz nie spowoduje mikropęknięć na pierścieniach.
Jak uszczelnić pierścienie tłokowe?
Pierścienie tłokowe powinny swobodnie poruszać się w rowku tłoka. Nie należy w żaden sposób uszczelniać pierścieni tłokowych. Jeśli silnik wykazuje oznaki zużycia pierścieni, czyli dymienie lub zużywanie oleju, należy wykonać remont silnika.
Jak dobrać pierścienie tłokowe?
Pierścienie tłokowe powinny być dobierane przez specjalistów w celu uniknięcia złego dobrania pierścieni. W pierwszej kolejności powinniśmy znaleźć kod silnika na tabliczce w samochodzie (na bloku silnika, masce lub wnęce koła zapasowego). Potem należy zaznajomić się z jaką wersją samochodu mamy do czynienia (wersja europejska, amerykańska czy azjatycka), następnie wszystkie dane pojazdu (marka, model, pojemność silnika, moc, rocznik). Te wszystkie informacje są niezbędne do prawidłowego doboru pierścieni tłokowych, ale przed montażem zawsze trzeba zweryfikować z wymontowanymi wcześniej pierścieniami (z silnika).
Pierścienie tłokowe – jaki luz na zamku?
Pierścienie tłokowe podczas pracy silnika ulegają rozszerzeniu (przez temperaturę), dlatego jest niezbędny luz na zamku pierścieni. Wartość luzu na zamku jest różna, w zależności od konstrukcji tłoka. W wielu przypadkach możemy się spotkać z znacznym luzem w nowym pierścieniu tłokowym zgarniająco-kompresyjnym (czyli potocznie nazywanym drugim) i może wynosić nawet 1 mm. Nie jest to w błąd produkcyjny.
Podobne wpisy
Powłoki DLC w popychaczach zaworowych
Powłoki DLC na bazie węgla są najlepszym rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie wymagane są odporność na zużycie oraz dobre własności ślizgowe […]
Termostat – co powinieneś wiedzieć?
Termostat jest częścią układu chłodzenia. Główną funkcją termostatu jest utrzymanie optymalnej temperatury płynu chłodzącego poprzez kierowanie cieczy chłodzącej do małego […]
Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe – inaczej samoregulator lub popularnie zwane „szklanki”. Popychacza mają za zadanie utrzymanie prawidłowego luzu zaworowego (w dowolnym moment ci […]