Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe – inaczej samoregulator lub popularnie zwane „szklanki”. Popychacza mają za zadanie utrzymanie prawidłowego luzu zaworowego (w dowolnym moment ci pracy silnika). W starszych konstrukcjach zaopatrywano je w śruby regulacyjne, dzięki któremu umożliwiały ustawienie właściwej wartości luzu zaworowego (0.05-0.5mm). W nowszych konstrukcjach najczęściej wykorzystuje się hydrauliczne samoregulatory. Jest to bezobsługowy system, w którym ciśnienie oleju wspomaga kompensacje luzu podczas pracy silnika. Niestety ten system nie jest pozbawiony wad, jest bardzo wrażliwy na jakość oleju oraz zanieczyszczenia. W przypadku dostania się nagaru do otworka popychacz blokuje się powodując, że zawór nie będzie się domykał. W wyniku czego tracimy na kompresji.
Skutki nieprawidłowego luzu zaworowego:
- Luz jest zbyt duży – przyśpiesza ścieranie się górnej płaszczyzny zaworu wraz z krzywkami wałka. Przy tym uszkodzeniu występuję charakterystyczny odgłos metaliczny stukania, który może zaniknąć po rozgrzaniu silnika.
- Luz jest zbyt mały – Niedomykanie się zaworów, czyli zmniejszona jest kompresja silnika (utrata mocy, nierówna praca). Szybsze zużycie się zaworów.
Podobne wpisy
Pierścienie tłokowe
Z jakiego materiału wykonane są pierścienie tłokowe? Pierścienie tłokowe są wykonane z żeliwa sferoidalnego (szarego) lub ze stali. Stalowe pierścienie rozróżniamy chromową o […]
Wał korbowy – kompendium wiedzy
Wał korbowy jest sercem każdego silnika spalinowego, pełniąc kluczową rolę w przekształcaniu ruchu tłoków w ruch obrotowy, który napędza pojazd. […]
Termostat – co powinieneś wiedzieć?
Termostat jest częścią układu chłodzenia. Główną funkcją termostatu jest utrzymanie optymalnej temperatury płynu chłodzącego poprzez kierowanie cieczy chłodzącej do małego […]