Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe – inaczej samoregulator lub popularnie zwane „szklanki”. Popychacza mają za zadanie utrzymanie prawidłowego luzu zaworowego (w dowolnym moment ci pracy silnika). W starszych konstrukcjach zaopatrywano je w śruby regulacyjne, dzięki któremu umożliwiały ustawienie właściwej wartości luzu zaworowego (0.05-0.5mm). W nowszych konstrukcjach najczęściej wykorzystuje się hydrauliczne samoregulatory. Jest to bezobsługowy system, w którym ciśnienie oleju wspomaga kompensacje luzu podczas pracy silnika. Niestety ten system nie jest pozbawiony wad, jest bardzo wrażliwy na jakość oleju oraz zanieczyszczenia. W przypadku dostania się nagaru do otworka popychacz blokuje się powodując, że zawór nie będzie się domykał. W wyniku czego tracimy na kompresji.
Skutki nieprawidłowego luzu zaworowego:
- Luz jest zbyt duży – przyśpiesza ścieranie się górnej płaszczyzny zaworu wraz z krzywkami wałka. Przy tym uszkodzeniu występuję charakterystyczny odgłos metaliczny stukania, który może zaniknąć po rozgrzaniu silnika.
- Luz jest zbyt mały – Niedomykanie się zaworów, czyli zmniejszona jest kompresja silnika (utrata mocy, nierówna praca). Szybsze zużycie się zaworów.
Podobne wpisy
Pierścienie tłokowe – kompendium wiedzy
Pierścienie tłokowe pełnią kluczową rolę w pracy silnika spalinowego, wpływając na jego efektywność, trwałość oraz emisję spalin. Znajdują się one […]
Tłoki – co powinieneś wiedzieć?
Tłoki silnikowe – jak to działa? Tłoki w silniku są nieodzownym elementem od początku powstania silników spalinowych. Tłoki znajdują się w […]
WYMIANA WAŁKA ROZRZĄDU GRUPY VAG 1.9-2.0TDI (POMPOWTRYSKI)
Czy wiesz że w przypadku awarii wałka rozrządu nie wystarczy tylko jego wymiana na nowy ? Nawet zakup podstawowego zestawu […]