Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe – inaczej samoregulator lub popularnie zwane „szklanki”. Popychacza mają za zadanie utrzymanie prawidłowego luzu zaworowego (w dowolnym moment ci pracy silnika). W starszych konstrukcjach zaopatrywano je w śruby regulacyjne, dzięki któremu umożliwiały ustawienie właściwej wartości luzu zaworowego (0.05-0.5mm). W nowszych konstrukcjach najczęściej wykorzystuje się hydrauliczne samoregulatory. Jest to bezobsługowy system, w którym ciśnienie oleju wspomaga kompensacje luzu podczas pracy silnika. Niestety ten system nie jest pozbawiony wad, jest bardzo wrażliwy na jakość oleju oraz zanieczyszczenia. W przypadku dostania się nagaru do otworka popychacz blokuje się powodując, że zawór nie będzie się domykał. W wyniku czego tracimy na kompresji.
Skutki nieprawidłowego luzu zaworowego:
- Luz jest zbyt duży – przyśpiesza ścieranie się górnej płaszczyzny zaworu wraz z krzywkami wałka. Przy tym uszkodzeniu występuję charakterystyczny odgłos metaliczny stukania, który może zaniknąć po rozgrzaniu silnika.
- Luz jest zbyt mały – Niedomykanie się zaworów, czyli zmniejszona jest kompresja silnika (utrata mocy, nierówna praca). Szybsze zużycie się zaworów.
Podobne wpisy
Rozrząd w samochodzie – poradnik dla kierowców
Zapraszamy do lektury naszego szczegółowego poradnika na temat rozrządu w samochodach – kluczowego komponentu, który odgrywa nieocenioną rolę w sprawnym […]
Masa uszczelniająca na bazie silikonu
Wypróbuj neutralną masę uszczelniającą na bazie silikonu do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. To idealna ochrona elementów układu elektrycznego w pojazdach (baterie, jednostka […]
Wał korbowy – kompendium wiedzy
Wał korbowy jest sercem każdego silnika spalinowego, pełniąc kluczową rolę w przekształcaniu ruchu tłoków w ruch obrotowy, który napędza pojazd. […]