Strona główna Poradnik Tłoki w silniku
Kącik techniczny 21.08.2023

Tłoki w silniku

W systemie zmotoryzowanym wał korbowy musi się obracać, aby energia spalania zamieniła się w energię mechaniczną. Oto tłok, który porusza się, aby obrócić wał korbowy. Ponieważ popycha tłok rozprężającym się gazem, a następnie wał korbowy, zaczyna się obracać.

Tłok to element połączony z układem korbowym w pojazdach silnikowych. Możliwe jest przedłużenie żywotności silnika poprzez zminimalizowanie zużycia tłoka. Materiał tłoka i jego kształt są wskazówkami, które potwierdzają ten okres użytkowania. Choć wygląda jak prosty element, tłok, którego zwymiarowanie wymaga wiedzy inżynierskiej, jest jedną z najważniejszych części pojazdu mechanicznego.

Posiadamy w ofercie tłoki do silników, także rolniczo-budowlanych o średnicy od 64.0mm do 140mm. Od małych zagęszczarek czy agregatów, do ogromnych silników 12 cylindrowych.

Zagadnienia poruszane w artykule:

  1. Rola tłoków w silniku
  2. Usterki tłoków – powszechne problemy z tłokami
  3. Luz na sworzniu tłoka: objawy
    1. Zbyt duży luz na sworzniu tłoka
    2. Zbyt mały luz na sworzniu tłoka
  4. Tłok pęknięty czy wypalony?
  5. Jak dobrać tłok do cylindra?

Rola tłoków w silniku

Tłoki odgrywają kluczową rolę w silniku spalinowym. Ich głównym zadaniem jest przekształcenie energii wybuchu paliwa w energię mechaniczną poprzez generowanie ruchu obrotowego wału korbowego. Oto kilka kluczowych funkcji, jakie pełnią tłoki w silniku:

Przemieszczanie się w cylindrach

Tłoki poruszają się w cylindrach silnika w górę i w dół w odpowiedzi na tłoki spalin i ciśnienie generowane przez spalające się paliwo. To ruch tłoków w cylindrach generuje ruch obrotowy wału korbowego, który przekazywany jest na koła napędowe lub inne mechanizmy napędowe pojazdu.

Uszczelnienie cylindrów

Tłoki są wyposażone w pierścienie uszczelniające, które zapobiegają przeciekaniu spalin do skrzyni korbowej oraz umożliwiają utrzymanie odpowiedniego ciśnienia i kompresji w cylindrach.

Przenoszenie energii

Podczas skoku tłoka w dół, energia generowana przez spalanie mieszanki paliwowej przenoszona jest na tłok poprzez gazowy ciąg spalin. Ta energia mechaniczna zostaje przekazana na wał korbowy poprzez korbowód, co powoduje obrót wału korbowego i w rezultacie generuje moc.

Redukcja drgań

Tłoki są zaprojektowane tak, aby minimalizować drgania i wibracje podczas pracy silnika, co ma wpływ na komfort jazdy oraz trwałość silnika.

Odprowadzanie ciepła

Tłoki muszą być skutecznie chłodzone, aby utrzymać odpowiednią temperaturę pracy. Dlatego tłoki są zwykle wykonane z aluminium lub stopów aluminium, które są lekkie i dobrze przewodzą ciepło.

W skrócie, tłoki pełnią kluczową rolę w procesie przemiany energii w silniku spalinowym, przekształcając energię wybuchu paliwa w energię mechaniczną, która napędza pojazd. Ich precyzyjne działanie i trwałość są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania silnika.

Usterki tłoków – powszechne problemy z tłokami

Najczęstsze usterki tłoków w silniku spalinowym mogą być spowodowane różnymi czynnikami, w tym zwyższonym zużyciem, wadami konstrukcyjnymi, niewłaściwą obsługą lub eksploatacją pojazdu. Oto kilka najczęstszych usterek tłoków.

Zużycie tłoków i pierścieni

Zużyte tłoki i pierścienie uszczelniające mogą prowadzić do spadku kompresji w cylindrach, co może powodować utratę mocy, wzrost zużycia paliwa oraz zwiększenie emisji spalin. Zużycie tłoków może być spowodowane normalnym zużyciem, ale również nieprawidłowymi warunkami pracy silnika lub niewłaściwym smarowaniem.

Pęknięcia tłoków

Pęknięcia w tłokach mogą wystąpić z powodu nadmiernego obciążenia, nagłych zmian temperatury, wibracji lub niedostatecznego smarowania. Pęknięte tłoki mogą prowadzić do wycieków spalin lub oleju, utraty mocy silnika oraz uszkodzeń innych elementów silnika.

Wycieranie się pierścieni uszczelniających

Zużyte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające mogą prowadzić do spadku kompresji w cylindrach, co może powodować utratę mocy i wzrost zużycia paliwa. Wycieranie się pierścieni uszczelniających może być spowodowane normalnym zużyciem lub zanieczyszczeniami w oleju silnikowym.

Zatarcie tłoków

Zatarcie tłoków występuje, gdy tłoki i cylindry nie są właściwie smarowane, co prowadzi do zetknięcia się metalowych powierzchni i powstania zatarcia. Zatarcie tłoków może być wynikiem niskiego poziomu oleju, niewłaściwego smarowania lub wysokich obciążeń silnika.

Przegrzewanie tłoków

Nadmierne nagrzewanie się tłoków może prowadzić do deformacji lub uszkodzeń termicznych, zwłaszcza w silnikach pracujących pod wysokimi obciążeniami lub w warunkach wysokiej temperatury. To może prowadzić do uszkodzeń tłoków i innych elementów silnika.

Zanieczyszczenia

Zanieczyszczenia w oleju silnikowym lub paliwie mogą prowadzić do zwiększonego zużycia tłoków oraz do uszkodzeń pierścieni uszczelniających, co może powodować spadek wydajności silnika.
Regularna konserwacja, właściwe smarowanie, oraz dbanie o jakość paliwa mogą pomóc w zapobieganiu wielu usterek tłoków. W przypadku jakichkolwiek niepokojących objawów dotyczących pracy silnika, zaleca się jak najszybsze skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem w celu diagnozy i naprawy problemu.

Luz na sworzniu tłoka: objawy

Luz na sworzniu tłoka, zwany również luzem tłoka, to odległość pomiędzy sworzniem tłoka a otworem w korze tłoka, w którym sworzeń się porusza. Ten luz jest istotnym elementem konstrukcyjnym, który umożliwia tłokowi swobodne poruszanie się w cylindrze silnika.

Ocena i regulacja luzu na sworzniu tłoka jest częścią rutynowej konserwacji i napraw silnika. Nadmierny luz na sworzniu może być skorygowany poprzez wymianę uszczelniaczy tłoka lub tłoka, natomiast zbyt mały luz może wymagać regeneracji cylindra lub innego rodzaju naprawy. Dlatego też, jeśli istnieją podejrzenia dotyczące nieprawidłowego luzu na sworzniu tłoka, zaleca się skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem w celu diagnostyki i ewentualnej naprawy.

Zbyt duży luz na sworzniu tłoka: objawy

Zbyt duży luz na sworzniu tłoka może być problemem, który może prowadzić do różnych problemów w silniku. Oto kilka potencjalnych konsekwencji zbyt dużego luzu na sworzniu tłoka:

  • Hałas: Zbyt duży luz na sworzniu tłoka może prowadzić do powstawania nadmiernego hałasu podczas pracy silnika. Tłok może wydawać stukot lub dźwięki uderzeń, co może być uciążliwe dla kierowcy i oznaczać niewłaściwe działanie silnika.
  • Nadmierna ruchomość tłoka: Zbyt duży luz na sworzniu tłoka może powodować nadmierną ruchomość tłoka w cylindrze. To może prowadzić do niestabilnego działania silnika, trudności w osiąganiu odpowiedniej kompresji, a nawet do uszkodzeń tłoka, pierścieni tłokowych i cylindra.
  • Spadek wydajności: Zbyt duży luz na sworzniu tłoka może prowadzić do spadku wydajności silnika poprzez utratę kompresji w cylindrze. To może skutkować utratą mocy, wzrostem zużycia paliwa oraz zwiększeniem emisji spalin.
  • Zużycie tłoków: Nadmierny luz na sworzniu tłoka może prowadzić do nadmiernego zużycia tłoków, pierścieni tłokowych i cylindra. Zbyt duża ruchomość tłoka może prowadzić do szybszego zużycia powierzchni tłoka i cylindra, co skraca trwałość silnika.
  • Spadek ciśnienia oleju: Zbyt duża ruchomość tłoka może powodować spadek ciśnienia oleju, co może prowadzić do niewłaściwego smarowania tłoka i cylindra. To może z kolei prowadzić do zwiększonego zużycia oraz uszkodzeń silnika.

Zbyt mały luz na sworzniu tłoka: objawy

Gdy luz na sworzniu tłoka jest za mały, również mogą wystąpić różne problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na działanie silnika. Oto kilka potencjalnych objawów zbyt małego luzu na sworzniu tłoka:

  • Zatarcie tłoka: Zbyt mały luz na sworzniu może prowadzić do zetknięcia się tłoka z cylindrem lub innymi elementami silnika, co może spowodować zatarcie. Zatarcie tłoka może być wynikiem nadmiernego tarcia i nacisku na powierzchnię tłoka lub cylindra.
  • Hałas: Zbyt mały luz na sworzniu może spowodować nadmierne hałasy podczas pracy silnika, takie jak stukanie, skrzypienie lub uderzenia. Hałas ten wynika z niewłaściwego kontaktu pomiędzy tłokiem a innymi częściami silnika.
  • Spadek mocy: Zbyt mały luz na sworzniu tłoka może prowadzić do spadku mocy silnika ze względu na zwiększone tarcie i opór w ruchu tłoka. To może skutkować trudnościami w przyspieszaniu, utratą mocy oraz ogólnym pogorszeniem wydajności silnika.
  • Podwyższone zużycie paliwa: Zbyt mały luz na sworzniu tłoka może zwiększyć opór w ruchu tłoka, co może skutkować podwyższonym zużyciem paliwa. Silnik może zużywać więcej paliwa niż zwykle, co może być zauważalne na wykresach zużycia paliwa lub podczas tankowania.
  • Podwyższone temperatury: Zbyt mały luz na sworzniu tłoka może również prowadzić do podwyższonych temperatur pracy silnika. Nadmierne tarcie i nacisk mogą generować dodatkowe ciepło, co może zwiększać temperaturę silnika i prowadzić do przegrzewania się.

Tłok pęknięty czy wypalony? Objawy pomogą w diagnozie

Pęknięty tłok i tłok wypalony mogą wywoływać podobne objawy, ale mogą również mieć pewne różnice w zależności od stopnia uszkodzenia oraz sposobu, w jaki wpływają na działanie silnika. Oto porównanie objawów pękniętego tłoka i tłoka wypalonego.

ObjawyPęknięty tłokWypalony tłok
HałasPęknięty tłok może generować charakterystyczny stukot lub uderzenia podczas pracy silnika, szczególnie przy wysokich obrotach.Uszkodzony tłok może generować dodatkowy hałas podczas pracy silnika, choć będzie on mniej miarowy, mniej charakterystyczny niż w przypadku pękniętego tłoku.
Emisja spalinUszkodzenie tłoka może powodować niekompletne spalanie mieszanki paliwowej, co może skutkować zwiększoną emisją szkodliwych substancji.Tłok wypalony może powodować emisję dymu z rury wydechowej, szczególnie podczas przyspieszania lub pod dużym obciążeniem.
Moc silnikaUszkodzony tłok może prowadzić do spadku mocy silnika, ponieważ pęknięcie może prowadzić do utraty kompresji w cylindrze.Uszkodzony tłok może prowadzić do spadku mocy silnika, ponieważ pęknięcie może prowadzić do utraty kompresji w cylindrze.
Zużycie olejuPęknięty tłok może prowadzić do zwiększonego zużycia oleju silnikowego, ponieważ olej może przedostawać się do komory spalania przez pęknięcie.Tłok wypalony również może prowadzić do zwiększonego zużycia oleju, ponieważ uszkodzony tłok może powodować nieprawidłowe uszczelnienie między tłokiem a cylindrem.
WibracjePęknięty tłok może powodować dodatkowe wibracje w silniku, które mogą być odczuwalne podczas jazdy.Wypalony tłok nie wywołuje raczej wibracji.

W obu przypadkach istnieje ryzyko poważniejszych uszkodzeń silnika, dlatego ważne jest jak najszybsze zdiagnozowanie problemu i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. W przypadku podejrzenia uszkodzenia tłoka, zaleca się skonsultowanie się z doświadczonym mechanikiem, który może dokładnie zbadać silnik i zalecić odpowiednie działania naprawcze.

Jak dobrać tłok do cylindra?

Dobór odpowiedniego tłoka do cylindra jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika. Oto kilka kroków, które należy podjąć, aby właściwie dobrać tłok do cylindra:

Krok 1: pomiar średnicy cylindra

Pierwszym krokiem jest dokładne zmierzenie średnicy cylindra silnika w kilku miejscach, zarówno w górnej, jak i dolnej części cylindra. Pomiar ten powinien być dokładny, ponieważ tłok musi być odpowiedniej średnicy, aby zapewnić właściwe uszczelnienie i pracę w cylindrze.

Krok 2: pomiar luzu na tłoku

Należy zmierzyć luz na tłoku, czyli odległość pomiędzy średnicą tłoka a średnicą cylindra. Ten pomiar pozwala określić, czy tłok będzie odpowiednio dopasowany do cylindra.

Krok 3: wybór odpowiedniego tłoka

Na podstawie dokładnych pomiarów średnicy cylindra i luzu na tłoku, należy dobrać odpowiedni tłok o właściwej średnicy. Tłok powinien być tak dobrany, aby zapewnić minimalny luz, który zapewni prawidłowe uszczelnienie i minimalną ruchomość w cylindrze.

Krok 4: sprawdzenie tolerancji

Warto również upewnić się, że tłok spełnia odpowiednie tolerancje dotyczące kształtu, wykończenia i materiału. Tłok powinien być wykonany z wysokiej jakości materiałów i być dostosowany do specyfikacji silnika.

Krok 5: montaż i sprawdzanie dopasowania

Po wyborze odpowiedniego tłoka, należy go odpowiednio zamontować w cylindrze, a następnie sprawdzić dopasowanie i luz w cylindrze. Warto dokładnie sprawdzić, czy tłok swobodnie porusza się w cylindrze bez nadmiernego oporu, ale również bez zbyt dużego luzu.

Krok 6: kontrola pierścieni tłokowych

Warto również sprawdzić stan i dopasowanie pierścieni tłokowych do cylindra. Pierścienie tłokowe muszą być odpowiednio dopasowane do cylindra i zapewnić prawidłowe uszczelnienie oraz minimalne zużycie.

Dobór odpowiedniego tłoka do cylindra wymaga dokładnych pomiarów i starannego dopasowania. Należy również pamiętać, że dobór tłoka może różnić się w zależności od specyfiki silnika i zaleceń producenta. W przypadku wątpliwości lub braku doświadczenia zaleca się skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem lub specjalistą ds. silników.