Poradnik
Uszczelki
Uszczelka jest to element uszczelniający o ściśle określonym kształcie i rozmiarze umieszczony pomiędzy dwoma elementami w celu uzyskania szczelności połączenia. Wyróżniamy uszczelnienia statyczne (uszczelki głowicy, kolektorów, pokrywy zaworów i inne) lub dynamiczne (simmeringi, uszczelniacze zaworowe). Uszczelki wykonywane są z różnych materiałów, zaczynając od korka, tektury poprzez gumę, elastomery kończąc na różnego rodzaju metalach. Często w budowie występuje kombinacja dwóch lub kilku wymienionych materiałów. Wymagania stosowane materiałom, z których robione są tego rodzaju uszczelnienia to przede wszystkim odporność na temperaturę, działanie chemiczne cieczy roboczej, działanie mechaniczne czy odporność na ścieranie w przypadku połączeń dynamicznych. Produkcja odbywa się w różnoraki sposób: metodą tłoczenia, wulkanizacji (gumowe), formowania wtryskowego czy rzadziej spiekania.
Nowo opracowywane uszczelki, przede wszystkim głowicy, są wprowadzane do produkcji dopiero po wielu testach producentów silników, w celu wyeliminowania ich jako głównych przyczyn usterek.
Uszczelka jest tylko łącznikiem pomiędzy częściami uszczelnianymi i jej uszkodzenie jest zazwyczaj efektem zaistniałego problemu w silniku.
W układzie silnikowym jest wiele uszczelnień, wśród których możemy wyróżnić:
GŁOWICA SILNIKA – uszczelka głowicy – uszczelka pokrywy zaworów – uszczelka kolektora ssącego – uszczelka kolektora wydechowego – uszczelniacze zaworowe
BLOK SILNIKA – uszczelka miski olejowej – simmering wału korbowego – uszczelka pompy olejowej – uszczelka chłodnicy olejowej
OSPRZĘT SILNIKA – uszczelki turbosprężarki – uszczelka pompy wody – uszczelka termostatu – uszczelka zaworu EGR – uszczelka podstawy filtra – uszczelka pompy podciśnieniowej – uszczelka pokrywy rozrządu
Podobne wpisy
![świeca zapłonowa/iskrowa](https://cermotor.com.pl/wp-content/uploads/2023/08/swieca-zarowa-iskrowa.jpg)
Świece zapłonowe/iskrowe
Świeca zapłonowa to podstawowy i jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego. Od jej stanu zależy sprawność silnika, moc i zużycie […]
![Głowica silnika](https://cermotor.com.pl/wp-content/themes/cer/assets/svg/no-photo.png)
Głowica silnika
Głowica silnika – za co odpowiada Głowica silnika odpowiada za zamykanie komory spalania. Jest korpusem dla mechanizmu rozrządu odpowiadającego za pracę zaworów. Z jaką […]
![Termostat samochodowy](https://cermotor.com.pl/wp-content/themes/cer/assets/svg/no-photo.png)
Termostat samochodowy
Termostat jest najważniejszym obok pompy wody elementem układu chłodzenie silnika i steruje przepływem płynu do chłodnicy. Jego głównymi zadaniami są […]