Termostat – co powinieneś wiedzieć?
Termostat – co powinieneś wiedzieć?
Termostat jest częścią układu chłodzenia. Główną funkcją termostatu jest utrzymanie optymalnej temperatury płynu chłodzącego poprzez kierowanie cieczy chłodzącej do małego bądź dużego obiegu.
Sposób działania termostatu polega na rozprężaniu woskowego wkładu, który otwiera zawór. Powoduje to skierowane płynu chłodzącego do chłodnicy w celu obniżenia jego temperatury. Termostat otwiera się przy określonej temperaturze, która jest ustalona dla danego systemu. Po osiągnięciu przez płyn chłodzący określonej temperatury wypełnienie woskowe topi się i rozpręża. Wzrost objętości wosku powoduje ruch tłoka roboczego i otwarcie obwodu chłodnicy (tzw. obieg długi) i zamknięcie obiegu krótkiego. Jeśli temperatura spadnie poniżej określonej dla termostatu temperatury otwarcia, wkład woskowy tężeje.
Uszkodzenie w pozycji otwartej i uszkodzenie w pozycji zamkniętej to dwie charakterystyczne dla termostatu awarie. Pierwszy pojawia się gdy chłodzenie działa cały czas i płyn przepływa przez chłodnice. Przez to silnik nie może osiągnąć temperatury roboczej. Powoduje to wzrost zużycia paliwa i słabe ogrzewanie kabiny. Drugim rodzajem usterki a zarazem bardzo niepożądanej jest trwałe zamknięcie termostatu. Z powodu zamkniętego termostatu płyn chłodzący nie może przepłynąć przez chłodnice i obniżyć swojej temperatury. Powoduje to gwałtowny wzrost temperatury płynu co w konsekwencji może doprowadzić do przegrzania silnika.
Podobne wpisy
Popychacze zaworowe -co powinieneś wiedzieć?
Popychacze zaworowe – inaczej samoregulator lub popularnie zwane „szklanki”. Popychacza mają za zadanie utrzymanie prawidłowego luzu zaworowego (w dowolnym moment ci […]
Jaki olej silnikowy wybrać? Jak dobrać olej do silnika?
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w utrzymaniu sprawności silnika. Jego zadania obejmują smarowanie elementów ruchomych, co zapobiega nadmiernemu tarciu, chłodzenie […]
Wymiana śrub głowicy – co powinieneś wiedzieć?
Demontaż głowicy powinien łączyć się z wymianą śrub. Ponowne użycie starych elementów nie gwarantuje szczelności połączenia głowicy z kadłubem silnika. […]