Świece zapłonowe/iskrowe
Świece zapłonowe/iskrowe
Świeca zapłonowa to podstawowy i jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego. Od jej stanu zależy sprawność silnika, moc i zużycie paliwa. Do jej najważniejszych zadań należy inicjacja zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Świece wykonane są z materiałów wytrzymałych na wysokie temperatury i ciśnienia co nie oznacza, że nie posiadają swojej żywotności. Okresowa wymiana świec jest wymagana w zależności od przebiegu czy rodzaju, zgodnie z zaleceniami producenta.
- Rola świec zapłonowych
- Budowa świecy zapłonowej
- Fabryczna przerwa na świecy zapłonowej
- Rodzaje świec zapłonowych
- Świece zapłonowe: objawy usterki
- Jak sprawdzić świece zapłonowe?
- Na co wskazują kolory świec zapłonowych?
- Jak wygląda zużyta świeca zapłonowa?
- Fachowa diagnostyka świec zapłonowych
- Co ile wymieniać świece zapłonowe?
- Jak wymieniać świece zapłonowe?
- Wymiana świec zapłonowych u mechanika
Rola świec zapłonowych
Świece iskrowe to ogólna nazwa dla świec zapłonowych, ponieważ ich główną funkcją jest wytworzenie iskry elektrycznej, która inicjuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym. Jest to termin używany na określenie wszystkich typów świec zapłonowych, niezależnie od ich konkretnego rodzaju czy technologii. Ich główną funkcją jest zapewnienie iskry elektrycznej, która zapala sprężoną mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania, inicjując proces spalania.
Oto główne zadania świec zapłonowych:
- Inicjowanie spalania: Świece zapłonowe generują wysokie napięcie elektryczne, które powoduje przeskok iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy. Iskra ta jest wywoływana w odpowiednim momencie przez układ zapłonowy pojazdu, gdy tłok znajduje się w odpowiednim punkcie górnego martwego położenia (GMP) na skoku sprężystym. Iskra inicjuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika.
- Stabilność i skuteczność spalania: Iskra wywoływana przez świecę zapłonową musi być wystarczająco silna i stabilna, aby skutecznie zapalić mieszankę paliwowo-powietrzną. Stabilne spalanie jest kluczowe dla efektywności silnika, osiągów pojazdu oraz ograniczenia emisji spalin.
- Właściwości termiczne: Świece zapłonowe muszą utrzymywać odpowiednią temperaturę w celu zapewnienia skutecznego działania. Temperatura świecy zapłonowej musi być wystarczająco wysoka, aby zapewnić spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, ale również nie może być zbyt wysoka, aby uniknąć nadmiernego nagrzewania i uszkodzenia silnika.
- Wydajność silnika: Efektywna praca świece zapłonowej ma istotny wpływ na wydajność silnika, osiągi pojazdu oraz zużycie paliwa. Poprawne działanie i właściwy wybór świec zapłonowych mogą przyczynić się do zwiększenia mocy silnika oraz zmniejszenia emisji spalin.
W skrócie, rola świece zapłonowych polega na zapewnieniu skutecznego i stabilnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika benzynowego. Ich odpowiednie działanie jest kluczowe dla właściwej pracy silnika oraz osiągnięcia optymalnych wyników eksploatacyjnych.
Budowa świecy zapłonowej
Świeca zapłonowa składa się z kilku kluczowych elementów, które współpracują, aby zapewnić skuteczne działanie podczas procesu zapłonu w silniku benzynowym.
Na zewnątrz, widoczna jest metalowa obudowa, która stanowi zewnętrzną osłonę i prowadzi ciepło z komory spalania. Wewnątrz obudowy znajduje się izolator, zazwyczaj wykonany z ceramiki, który oddziela elektrody od metalowej obudowy i zapewnia izolację elektryczną.
W centrum świecy iskrowej znajdują się dwie elektrody: elektroda centralna i elektroda boczna. Elektroda centralna jest umieszczona centralnie i jest połączona z przewodem wysokiego napięcia z układu zapłonowego. Elektroda boczna, z kolei, jest umieszczona na bocznej ściance izolatora i jest odizolowana od elektrody centralnej.
Pomiędzy elektrodami znajduje się szczelina, która jest miejscem, gdzie generowana jest iskra elektryczna. W momencie, gdy wysokie napięcie elektryczne jest dostarczane przez układ zapłonowy, powstaje łuk iskry pomiędzy elektrodami, co powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania.
Dodatkowo, na zewnętrznej części świecy zapłonowej znajduje się gwint, który umożliwia montaż świecy w głowicy cylindra silnika.
Budowa świecy zapłonowej ma kluczowe znaczenie dla efektywności i niezawodności procesu zapłonu w silniku benzynowym. Odpowiedni dobór materiałów i precyzyjne wykonanie elementów sprawiają, że świeca zapłonowa może działać skutecznie nawet w trudnych warunkach pracy silnika.
Fabryczna przerwa na świecy zapłonowej – o co chodzi?
Fabryczna przerwa na świecy zapłonowej odnosi się do odległości między elektrodami świecy zapłonowej w momencie, gdy jest ona produkowana i opuszcza fabrykę. Jest to odstęp zaprojektowany przez producenta, który ma kluczowe znaczenie dla skuteczności działania świecy zapłonowej.
Przerwa ta jest istotna, ponieważ wpływa na właściwości iskry elektrycznej, która powstaje między elektrodami w momencie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania.
Optymalna fabryczna przerwa zapewnia odpowiednią intensywność i stabilność iskry, co z kolei ma istotne znaczenie dla skutecznego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Zbyt mała przerwa może prowadzić do przepalenia elektrod, nadmiernego nagrzewania się silnika i problemów z zapłonem, podczas gdy zbyt duża przerwa może utrudniać zapłon mieszanki, prowadząc do niestabilnej pracy silnika, spadku mocy i większej emisji szkodliwych substancji.
Dlatego też, jeśli świeca zapłonowa wymaga wymiany, zaleca się stosowanie nowej świecy o takiej samej fabrycznej przerwie, jak oryginalna, aby zapewnić optymalną wydajność i efektywność pracy silnika.
Świece zapłonowe: rodzaje
Istnieje kilka rodzajów świec zapłonowych, z których każdy ma swoje charakterystyczne cechy i zastosowania. Oto kilka głównych rodzajów świec zapłonowych:
- Świece standardowe (konwencjonalne): Świece standardowe są najbardziej powszechnym rodzajem używanym w większości silników benzynowych. Składają się z metalowej obudowy, izolatora ceramicznego oraz elektrod (centralnej i bocznej). Są stosunkowo tanie i dobrze działają w większości warunków użytkowania.
- Świece platynowe: Świece zapłonowe platynowe wykorzystują elektrodę centralną pokrytą warstwą platyny. Platyna jest bardziej trwała i odporna na zużycie niż materiały używane w tradycyjnych świecach, co oznacza dłuższy okres eksploatacji. Świece platynowe są powszechnie stosowane w nowszych silnikach o wysokich osiągach.
- Świece irydowe: Świece zapłonowe irydowe korzystają z elektrody centralnej wykonanej z irydu. Iryd jest jeszcze bardziej odporny na zużycie niż platyna, co oznacza jeszcze dłuższy okres eksploatacji. Świece irydowe są często stosowane w silnikach o wysokich osiągach i silnikach wysokoprężnych.
- Świece wielopunktowe: Świece wielopunktowe posiadają więcej niż jedną elektrodę iskrzącą, co pozwala na bardziej równomierne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece tego typu mogą poprawić wydajność silnika, zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych lub o dużej pojemności.
- Świece żarowe: Świece żarowe są stosowane wyłącznie w silnikach wysokoprężnych (diesel). Ich rolą jest nagrzewanie komory spalania przed rozruchem, co ułatwia zapłon mieszanki oleju napędowego i powietrza. Świece żarowe różnią się konstrukcją i działaniem od tradycyjnych świec zapłonowych.
Wybór odpowiedniego rodzaju świec zapłonowych zależy od wielu czynników, w tym od typu silnika, warunków eksploatacji, budżetu oraz oczekiwanej trwałości. Ważne jest, aby wybrać świecę, która najlepiej pasuje do specyfiki silnika i zapewni optymalne działanie przez cały okres eksploatacji.
Świece zapłonowe: objawy usterki
Objawy usterki świateł zapłonowych mogą objawiać się na różne sposoby, zauważalne w funkcjonowaniu silnika. Poniżej przedstawiam najczęstsze symptomy, które mogą wskazywać na problemy ze światłami zapłonowymi:
- Nieregularna praca silnika: Jednym z kluczowych objawów uszkodzonych świateł zapłonowych jest nieregularna praca silnika. Silnik może pracować nierównomiernie, z trudnościami w utrzymaniu stabilnych obrotów, co może objawiać się wibracjami i chwilowymi spadkami mocy.
- Trudności w rozruchu: Problemy ze światłami zapłonowymi mogą skutkować trudnościami w uruchomieniu silnika, szczególnie w zimnych warunkach. Zużyte lub uszkodzone świece mogą generować słabszą iskrę elektryczną lub brak jej, co utrudnia rozruch silnika.
- Nierówna praca na wolnych obrotach: Uszkodzone świece zapłonowe mogą spowodować niestabilną pracę silnika na wolnych obrotach. Silnik może falować lub pracować nierównomiernie, co jest szczególnie zauważalne, gdy samochód stoi w miejscu.
- Spadek mocy silnika: Zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe mogą prowadzić do spadku mocy silnika. Słabsza iskra lub nieregularna praca silnika mogą wpływać na wydajność i osiągi pojazdu.
- Włączona kontrolka silnika: W przypadku problemów ze światłami zapłonowymi, kontrolka silnika na desce rozdzielczej może zostać włączona. Komputer pojazdu może rejestrować nieprawidłowości związane z działaniem silnika, co skutkuje wyświetleniem komunikatu o błędzie.
- Niewłaściwe spalanie mieszanki: Uszkodzone świece zapłonowe mogą prowadzić do niewłaściwego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Objawia się to czarnym dymieniem lub nietypowym zapachem spalin wydobywającym się z układu wydechowego.
W przypadku wystąpienia powyższych objawów, zaleca się skonsultowanie się z mechanikiem lub specjalistą ds. pojazdów samochodowych w celu przeprowadzenia diagnostyki i ewentualnej wymiany uszkodzonych świateł zapłonowych. Ignorowanie problemów ze światłami zapłonowymi może prowadzić do dalszych uszkodzeń silnika oraz zwiększonej emisji szkodliwych substancji.
Jak sprawdzić świece zapłonowe?
Sprawdzenie stanu świec zapłonowych jest stosunkowo prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie, nawet bez specjalistycznego sprzętu. Oto kilka kroków, które można podjąć w celu sprawdzenia stanu świec zapłonowych:
- Wyjmij świecę: Zacznij od wyjęcia świec zapłonowych z silnika. Każda świeca zapłonowa jest umieszczona w osobnym otworze w głowicy cylindra.
- Ocena wyglądu: Dokładnie przyjrzyj się każdej świecy zapłonowej. Szukaj oznak zużycia, takich jak nagar, zabrudzenia lub korozja na elektrodach. Świece, które są brudne lub wyglądają na zużyte, mogą wymagać wymiany. Mokra świeca może wskazywać na wyciek płynu chłodzącego do komory spalania, co może wynikać z uszkodzenia głowicy cylindra lub uszczelki głowicy.
- Ocena koloru iskry: Jeśli masz dostęp do akumulatora i kabli zapłonowych, możesz przeprowadzić prosty test iskry. Podłącz każdą świecę zapłonową do kabla zapłonowego, a następnie przytrzymaj elektrodę świecy przy masywnym, metalowym punkcie na silniku. Opuść iskrzącą elektrodę świecy w pobliżu metalu i sprawdź kolor iskry. Iskra powinna być błękitna lub niebieska. Iskra o kolorze pomarańczowym lub czerwonym może wskazywać na problem.
- Pomiar szczeliny: Pomiar odstępu między elektrodami może dostarczyć informacji na temat stanu świec. W przypadku, gdy szczelina jest zbyt szeroka lub zbyt wąska, może to wpływać na skuteczność zapłonu. Skonsultuj się z instrukcją obsługi lub specjalistą, aby poznać właściwą odległość.
- Porównanie zaleceń producenta: Sprawdź zalecenia producenta samochodu dotyczące wymiany świec zapłonowych. Czasami producent podaje okres czasu lub przebieg, po którym zaleca się wymianę świec. Jeśli Twoje świece zapłonowe są starsze niż zalecane przez producenta, rozważ ich wymianę.
Wykonując te proste kroki, będziesz mógł ocenić stan świec zapłonowych. Jeśli masz wątpliwości lub zauważysz poważne problemy, zalecam skonsultowanie się z mechanikiem samochodowym.
Na co wskazują kolory świec zapłonowych?
Kolory świec zapłonowych mogą dostarczyć wskazówek dotyczących stanu i działania silnika, chociaż interpretacja kolorów nie jest zawsze jednoznaczna i zawsze należy uwzględniać wiele czynników.
Biała porcelana: Biała porcelana wokół izolatora świecy zapłonowej może wskazywać na nadmierne rozcieńczenie mieszanki paliwowo-powietrznej lub zbyt ubogie mieszanki (niska ilość paliwa). Może to prowadzić do zbyt wysokiej temperatury spalania.
Czarna porcelana: Czarna porcelana może wskazywać na zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną lub obecność zanieczyszczeń w cylindrach lub zaworach. Nadmiar paliwa w mieszaninie może prowadzić do spalania niepełnego i czarnego osadu.
Jasnobrązowa lub szara porcelana: Taki kolor wokół izolatora świecy zapłonowej jest zwykle oznaką prawidłowego działania i zdrowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika. Jest to tzw. „idealny” kolor porcelany, który wskazuje na optymalne warunki spalania i skuteczność pracy świec zapłonowych.
Należy pamiętać, że interpretacja kolorów świec zapłonowych jest bardziej skomplikowana niż prosta reguła. Wiele czynników może wpływać na ich kolor, w tym rodzaj paliwa, warunki jazdy, ustawienia silnika oraz wiele innych. Dlatego zawsze warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem samochodowym, jeśli istnieją wątpliwości co do stanu świec zapłonowych lub działania silnika.
Jak wygląda zużyta świeca zapłonowa?
Zużyta świeca zapłonowa może wykazywać różne objawy, które wskazują na konieczność wymiany. Oto kilka typowych cech zużytej świecy:
- Nagar i zanieczyszczenia: Zużyta świeca zapłonowa może być pokryta nagarem lub zanieczyszczeniami, które gromadzą się na elektrodach. Nagar może być czarny lub brunatny i jest wynikiem spalania oleju silnikowego lub innych zanieczyszczeń, które osadzają się na elektrodach.
- Wytarcia elektrod: Zużyte świece mogą mieć wytarcia lub zniekształcenia na elektrodach. Wytarcia mogą być spowodowane normalnym zużyciem w wyniku tysięcy iskier, które przechodzą przez elektrody podczas pracy silnika.
- Zmiana koloru izolatora: Izolator świecy zapłonowej może zmieniać kolor w wyniku ekspozycji na wysokie temperatury i działanie spalin. Izolator może stać się brązowy, szary lub czarny.
- Korozja: Korozja na świecy zapłonowej może być wynikiem wilgoci lub innych czynników środowiskowych, zwłaszcza jeśli samochód jest używany w trudnych warunkach.
- Uszkodzenia mechaniczne: Zużyte świece mogą również wykazywać widoczne uszkodzenia mechaniczne, takie jak pęknięcia lub odpryski, które mogą wpływać na jakość iskry i działanie świecy.
Jeśli zauważysz którekolwiek z powyższych objawów na świecach zapłonowych, zaleca się ich wymianę. Regularna kontrola i konserwacja świec zapłonowych są kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności i sprawności silnika. Warto również zwrócić uwagę na zalecenia producenta dotyczące okresów wymiany świec zapłonowych w celu zapewnienia bezproblemowej pracy silnika.
Fachowa diagnostyka świec zapłonowych
Powyżej opisaliśmy jak samodzielnie sprawdzić świece zapłonowe. W przypadku dalszych wątpliwości warto udać się do mechanika. Fachowa diagnostyka świec zapłonowych przez mechanika obejmuje szereg kroków mających na celu dokładne zrozumienie stanu i działania świec oraz ich wpływu na działanie silnika. Oto kilka kluczowych elementów diagnostyki świec zapłonowych:
- Wizualna inspekcja: Mechanik rozpocznie od wizualnej inspekcji świec zapłonowych. Sprawdzi, czy nie występują na nich nagar, zanieczyszczenia, korozja ani uszkodzenia mechaniczne. Również oceni kolor izolatora świec, który może dostarczyć informacji o działaniu silnika.
- Pomiary elektryczne: Mechanik może wykorzystać specjalistyczny sprzęt do pomiarów elektrycznych, aby sprawdzić wydajność świec zapłonowych. Może to obejmować sprawdzanie impedancji, oporu czy kształtu iskry generowanej przez świecę.
- Testowanie iskry: Mechanik może przeprowadzić test iskry, podłączając specjalne urządzenie do świecy zapłonowej i obserwując jakość i kolor iskry. Iskra powinna być silna, błękitna lub niebieska, co wskazuje na zdrowe działanie świecy.
- Badania wydajności silnika: W niektórych przypadkach, diagnostyka świec zapłonowych może być częścią szerszej analizy wydajności silnika. Mechanik może przeprowadzić testy na stanie innych elementów układu zapłonowego, takich jak cewki zapłonowe, przewody zapłonowe czy układ sterowania silnikiem.
- Odczyty z komputera pojazdu: W nowoczesnych pojazdach, mechanik może wykorzystać narzędzia diagnostyczne do odczytania kodów błędów z komputera pojazdu. Nieprawidłowości związane ze świecami zapłonowymi mogą być zarejestrowane w pamięci komputera jako błędy, co może pomóc w diagnozie problemu.
Po przeprowadzeniu diagnostyki, mechanik będzie mógł ocenić stan świec zapłonowych i zalecić odpowiednie działania, takie jak wymiana uszkodzonych świec, czyszczenie lub naprawa innych elementów układu zapłonowego. Fachowa diagnostyka zapewnia rzetelną ocenę stanu świec zapłonowych oraz skuteczne rozwiązanie problemów z nimi związanych.
Co ile wymieniać świece zapłonowe?
Częstotliwość wymiany świec zapłonowych zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj silnika, rodzaj świec, warunki jazdy oraz zalecenia producenta pojazdu. Ogólne wytyczne dotyczące częstotliwości wymiany świec zapłonowych:
Standardowe świece zapłonowe: W przypadku standardowych świec zapłonowych, zaleca się zazwyczaj wymianę co około 20 000 do 30 000 kilometrów lub co 2-3 lata, choć czasem może to być krótszy okres w przypadku intensywnej jazdy lub specyficznych warunków.
Świece platynowe lub irydowe: Świece zapłonowe wykonane z platyny lub irydu są zazwyczaj bardziej trwałe i mogą wytrzymać dłużej niż standardowe świece. Zalecenia producenta mogą sugerować wymianę co około 60 000 do 100 000 kilometrów, jednak zależy to również od indywidualnych warunków użytkowania pojazdu.
Świece żarowe (dla silników wysokoprężnych): W przypadku silników wysokoprężnych, wymiana świec żarowych zazwyczaj zależy od zaleceń producenta i specyfiki danego modelu pojazdu. Zazwyczaj zaleca się wymianę co około 80 000 do 160 000 kilometrów, choć może to być również skrócony okres w zależności od warunków eksploatacji.
Warto zawsze sprawdzić zalecenia producenta pojazdu, które są podane w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej producenta. Ponadto, jeśli zauważysz jakiekolwiek objawy niewłaściwego działania silnika, takie jak trudności w rozruchu, niestabilna praca silnika lub spadek mocy, warto skonsultować się z mechanikiem, który może zalecić wcześniejszą wymianę świec zapłonowych, jeśli jest to konieczne. Regularna kontrola i konserwacja świec zapłonowych są kluczowe dla zapewnienia optymalnej wydajności i sprawności silnika.
Jak wymieniać świece zapłonowe?
Wymiana świec zapłonowych iskrowych jest stosunkowo prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie, o ile posiadasz odpowiednie narzędzia i podstawową wiedzę dotyczącą obsługi pojazdu. Kroki, które należy podjąć podczas wymiany świec zapłonowych:
- Przygotowanie pojazdu: Upewnij się, że silnik jest całkowicie zimny, gdyż praca na gorącym silniku może być niebezpieczna. Zlokalizuj również świece zapłonowe w silniku. Zazwyczaj znajdują się one na górze silnika, wzdłuż rzędu cylindrów.
- Wyjmowanie przewodów zapłonowych: Delikatnie wyjmij przewody zapłonowe z każdej ze świec. Pamiętaj, aby nie wyciągać ich za kabel, ale za samą końcówkę, aby uniknąć uszkodzeń.
- Wymiana świec zapłonowych: Używając klucza do świec zapłonowych, odkręć każdą świecę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, a następnie wyjmij ją z komory cylindra. Upewnij się, że nowa świeca ma takie same parametry jak ta, którą usuwasz.
- Montaż nowych świec: Delikatnie umieść nową świecę w komorze cylindra i ręcznie dokręć ją delikatnie, aby uniknąć uszkodzeń gwintu. Następnie użyj klucza do świec zapłonowych, aby dokręcić świecę do zalecanej wartości momentu dokręcającego podanego w instrukcji obsługi pojazdu.
- Podłączenie przewodów zapłonowych: Po zamontowaniu nowych świec, podłącz przewody zapłonowe do odpowiednich świec zapłonowych. Upewnij się, że przewody są dokładnie wciśnięte na świecie, aby uniknąć luzów, które mogą prowadzić do utraty iskry.
- Testowanie działania: Po zakończeniu wymiany, uruchom silnik i sprawdź, czy wszystko działa poprawnie. Upewnij się, że silnik pracuje równomiernie i nie występują żadne nieprawidłowości.
Ważne jest, abyś podczas wymiany świec zapłonowych pracował ostrożnie i precyzyjnie, aby uniknąć uszkodzenia części lub narzędzi. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, lepiej skonsultować się z doświadczonym mechanikiem samochodowym.
Wymiana świec zapłonowych u mechanika
Czas wymiany świec zapłonowych oraz koszt usługi mogą różnić się w zależności od modelu samochodu, lokalizacji oraz cennika warsztatu. Wymiana świec zapłonowych jest stosunkowo szybką operacją i zazwyczaj nie zajmuje wiele czasu, zwykle od 30 minut do 1 godziny. Koszt usługi może wynosić od 100 do 300 złotych, lecz może się różnić w zależności od wielu czynników, w tym od rodzaju pojazdu, rodzaju używanych świec oraz cennika warsztatu samochodowego. Dodatkowe opłaty mogą być naliczane za zakup świec zapłonowych, jeśli nie są one dostarczone przez właściciela pojazdu. Koszt może się również różnić w zależności od regionu, poziomu doświadczenia mechanika oraz standardów warsztatu. Zawsze warto skonsultować się z kilkoma warsztatami samochodowymi w celu uzyskania wyceny oraz porównania ofert. Upewnij się również, że wybierasz zaufany i doświadczony warsztat, który zapewni wysoką jakość usługi.
Podobne wpisy
Powłoki DLC w popychaczach zaworowych
Powłoki DLC na bazie węgla są najlepszym rozwiązaniem wszędzie tam, gdzie wymagane są odporność na zużycie oraz dobre własności ślizgowe […]
Panewki- co powinieneś wiedzieć?
Łożyska ślizgowe (potocznie zwane panewki) są to łożyska niemające ruchomych części. Łożyska są potrzebne do miejscowego oddzielenia powierzchni, które poruszają […]
Wymiana śrub głowicy – co powinieneś wiedzieć?
Demontaż głowicy powinien łączyć się z wymianą śrub. Ponowne użycie starych elementów nie gwarantuje szczelności połączenia głowicy z kadłubem silnika. […]